الخميس, أبريل 24, 2014

ضرب وتعرية الفتيات في الشوارع وميدان التحرير يثير غضب المصريين

36,668 مشاهدة

الفتاة تتعرض للضرب والتعرية

أثارت مشاهد الإعتداء بالضرب والجر على الفتيات والنساء في الشوارع وميدان التحرير الكثير من الغضب في أوساط المصريين، ودعت ناشطات في مجال الدفاع عن حقوق المرأة إلى التظاهر في مليونية، إحتجاجاً على التعامل العنيف من قبل قوات الشرطة العسكرية مع النساء. وفي المقابل قال البعض إن الفتاة صاحبة الفيديو الأشهر التي يتم ضربها وتعريتها في الشارع، إعتدت على الضباط والجنود بألفاظ بذيئة، وبصقت في وجوههم، قبل أن يعتدوا عليها بالضرب، وذهبوا إلى أبعد من ذلك من خلال التساؤل: لماذا كانت ترتدي ملابس خفيفة بدون ملابس داخلية ثقيلة رغم بردوة الجو في الشتاء؟ وهو تساؤل لا يخلو من سوء النوايا، ويحاول التشكيك فيهن.

تظهر الصور الفوتوغرافية ومشاهد الفيديو التي التقطت خلال اليومين الماضيين تعرض نساء وفتيات للضرب والسحل، ويستوي في ذلك المتنقبات والمحجبات والسافرات، وتظهر إحدى الصور جنوداً يمسكون سيدة عجوز من شعرها، ويعتدون عليها بالضرب، وإتضح أن إسمها خديجة الحناوي، ويلقبها المتظاهرون بـ”أم الثوار”، لأنها دأبت منذ إندلاع الثورة في 25 يناير على تقديم الطعام والشراب لهم في جميع إعتصاماتهم ومظاهراتهم.

وتظهر صور أخرى جنوداً وضابطاً يعتدون بالضرب بالهراوات على سيدة منتقبة بينما تقع على الأرض. وتظهر صور ثالثة جنوداً يعتدون بالضرب على فتاة بينما تجلس القرفصاء في حالة من الرعب.

وهناك صور يتعرض فيها شاب وفتاة للضرب بينما يجلسان في حالة خوف وفزع. وتظهر صورة جندياً يجذب فتاة من شعرها بقوة. وهذه الفتاة خرجت للإعلام لاحقاً، وقالت إن إسمها غادة كمال وروت تفاصيل الواقعة.

غير أن المشاهد الأكثر فزعاً، وإثارة للغضب، كانت مشاهد فيديو يظهر فيه الجنود يلاحقون مجموعة من الشباب، وتسقط فتاة فيعتدون عليها بالضرب المبرح، حتى تصاب بفقدان الوعي، ويجرونها من ملابسها حتى تتعرى، وبينما يحاول أحد الجنود سترها، يهاجمهم مجموعة من الشباب، ويستطيعون إبعاد الجنود عنها. لكن الفتاة كانت في حالة فقدان كامل للوعي.

أثار هذا المشهد عاصفة من الغضب ضد المجلس العسكري في مصر والشرطة العسكرية، داخلياً وخارجياً، وتناقلت وسائل الإعلام المصرية والعربية والدولية  صور الفتاة شبة عارية والجنود يضربونها بالعضي ويركلونها بالأرجل.

وكان رد الفعل الأقوى من جانب الدكتور محمد البرادعي، وقال في رسالة له على صفحته بموقع الفايسبوك ” إلى المجلس العسكري.. هل رأيتم صور الشرطة العسكرية وهي تسحل الفتيات وتعريهم من ملابسهم؟.. ألا تخجلون؟ دعوني أذكركم.. الحق فوق القوة”.

وجاء رد الفعل الأغرب من جانب مجدي الحسيني مذيع قناة “أون تي في” التي يملكها رجل الأعمال نجيب ساويرس، الذي أعلن أنه قص شاربه، إحتجاجاً على تعرض الفتاة للضرب والتعرية، وقال في برنامجه الصباحي على القناة “صباح أون”: “أنا حلقت شنبى مش للشياكة، او محاولة للاستظراف وانما قعدت افكر امبارح هو احنا مربين شنباتنا ليه، واحنا ازاي نبقى رجالة وبناتنا بيتعمل فيهم كده، لو فينا راجل ولسه مربي شنبه يا ريت يحلقه”.

الفتاة قبل أن تتعرى

ووضعت فتاة أخرة مكافأة قدرها عشرة آلاف جنيه لمن يدلي بمعلومات عن الجندي الذي ضرب الفتاة وجرها من شعرها وملابسها بالشارع، ووزع المتظاهرون صوراً للجندي في بوسترات متعددة الأحجام في الشوارع وميدان التحرير،  وذلك على طريقة الضابط محمود الشناوي المعروف إعلامياً بـ”قناص عيون المتظاهرين”، الذي رصد بعض المتظاهرين مكافأة قدرها عشرة آلاف جنيه لمن يدلي بمعلومات عنه أو يأتي به حياً أو ميتاً، ونجحت الطريقة في الضغط على وزارة الداخلية والنيابة العامة وإجبارهما على القبض عليه وتقدمه للمحاكمة.

ودعت ناشطات في مجال الدفاع عن حقوق المرأة إلى التظاهر غداً الثلاثاء 20 ديسمبر الجاري، في مليونيات بميدان التحرير، إحتجاجاً على الإنتهاكات التي ارتكبها جنود الشرطة العسكرية بحق النساء والفتيات، وتهميش دور المرأة بعد الثورة. وقالت نهاد أبو القمصان رئيس المركز المصري للدفاع عن حقوق المرأة لـ”إيلاف” إن ما حدث للنساء والفتيات يتنافى مع جميع المواثيق الدولية لحقوق الإنسان، مشيرة إلى أن هذه الإنتهاكات التي أطلع عليها العالم أجمع لن تمر مرور الكرام، ودعت إلى إجراء تحقيق عادل وشفاف فيما أقدم عليه جنود الشرطة العسكرية، منوهة بضرورة أن يكون التحقيق من قبل لجنة قضائية محايدة، وليس من قبل النيابة العسكرية، كما كان يحدث في السابق في جميع الإنتهاكات التي يكون العسكريون طرفاً فيها، مثل إختبارات العذرية التي تعرضت لها الفتيات في 9 مارس الماضي.

وتبنت الدكتورة هدي بدران رئيس رابطة المرأة الجديدة الدعوة إلى التظاهر إحتجاجاً على الإنتهاكات التي تعرضت لها النساء في مصر على أيدي الشرطة العسكرية، وقالت لـ”إيلاف” إن التظاهر في مليونيات وسيلة جيدة للضغط على المجلس العسكري من أجل تقديم الجناة للمحاكمة، مشيرة إلى أن ضرب النساء من مختلف الأعمار وتعريتهن ما هي إلا محاولة لكسر إرادتهن وإذلالهن من أجل حملهن على عدم النزول للشوارع والتظاهر ضد السلطات الحاكمة، وعدم المطالبة بحقهن في الحرية والحياة الكريمة والحق في ممارسة العمل السياسي والحق في تولي المناصب القيادية.

خديجة الحناوي أم الثوار تتعرض للضرب

وقالت غادة كمال في فيديو لها على الفيسبوك، إنها أثناء فض الإعتصام أمام مجلس الوزراء تعرضت للضرب، وقالت: “عند محاولتي الهرب فوجئت بأربعة من جنود الجيش يقومون بضربي وأحدهم جذبني من شعري فوقعت على الأرض بينما آخر جذبني من ملابسي، الأمر الذي ظهرت عليه في جميع المواقع وبعض الصحف وهو منظر غير أخلاقي. وأضافت:  قاموا بسحلي أمام الجميع ولم يلتفتوا إلى استغاثتي أو هتافات المتظاهرين وحدث هذا امام مجلس الشعب حتى تعريت من ملابسي واحتجزوني داخل المبنى. وستطردت: قال أحد الضباط ”هي دي البنت اللي بتشتم عليكم” حتى شعرت إنني سأموت داخل المكان. وأشارت إلى أنها لن تسكت عن حقها، وقررت مقاضاة المجلس العسكري.

وبالمقابل، شن أصحاب الإتجاه الآخر حملة مضادة ضد الفتيات اللواتي تعرضن للضرب والتعرية، ولم يتعاملوا معهن بإعتبارهن ضحايا، بل جناة، ووصل الأمر إلى حد الشكيك في أخلاقهن، وقال محمد رضا وهو صحافي مصري يعتقد أن الثورة عمل إنقلابي خارجي، إن الروايات الحقيقية للأحداث تشير إلى أن الفتاة اعتدت على الجنود والضباط بالألفاظ البذيئة، وبصقت في وجوههم، وأضاف لـ”إيلاف” أن ما يدل على هذا أن الفيديو الذي يظهر الجنود وهم يعتدون عليها بالضرب، يظهر فيه رجل يسير ومعه فتاتين، ولم يتعرض الجنود لهما، بل إن جندياً أفسح لهم الطريق. وتساءل رضا: عن أسباب إرتداء الفتاة قطعة واحدة من الملابس وهي العباءة السوداء رغم برودة الطقس الشديدة؟ لكنه سؤال لا يخلو من دلائل ليست طيبة.

وبعد أن إتضحت شخصية الفتاة التي كان الجندي يجذبها من شعرها، وإسمها غادة كمال عضو بحركة 6 أبريل وحملة دعم البرادعي رئيساً للجمهورية، كتب ناشط على الفايسبوك ” البنت صاحبة الصور، طلعت من 6 ابريل و دعم البرادعي في المنصورة، أظن الصورة وضحت، واتعرفت هي ليه فى عز الشتاء لبست اللبس داااا.. والصور اتصورت من أكتر من زاوية بكاميرا مسلطة عليها يا محاسن الصدف كل مصيبة بيكون وراها 6 ابليس”.

ضرب سيدة متنقبة

فيما تهكم ناشطون بالتيار الإسلامي على ردود فعل رموز التيارات الليبرإلية على الواقعة، وقال خالد عبد الله مذيع بقناة الناس التابعة للتيار السلفي، تعليقاً على حديث الدكتور محمد البرادعي للمجلس العسكري “ألا تخجلون من أنفسكم”، قال عبد الله “يا واد يا مؤمن”، يقصد البرادعي، وضحك بسخرية، وضحك إثنين من ضيوفه أصحاب اللحى.  وأضاف: الكل دلوقتي بقى ” أصبح” مؤمن، دلوقتي كلهم بيدافعوا عن المنتقبات، كانوا الأول بيقول القبض على منتقبة، أو القبض على رجل يرتدي ملابس منتقبة، خلاص بقت الثورية منتقبة دلوقتي.. يا نصابين”.

فيما اهتمت الصحف العالمية بالحدث، وأفردت صحيفة الغارديان مساحات كبيرة لتغطيته، ونشرت صوراً للفتاة وهي تتعرض للضرب والتعرية والجر في ميدان التحرير.

فيديو يوضح وقت ضرب وسحب الفتاة وتعريتها

غادة كمال تروي تفاصيل تعرضها للضرب

84 تعليقات

  1. تستاهل اكثر من ذلك مأجورة وعميلة وتستحق اكثر من ذلك

    مع أو ضد التعليق : Thumb up 0 Thumb down 1

    • مع الاسف على الجيوش العربية فعلا ينطبق عليها مقولة ( اسد عليه وفي الحروب نعامة )
      افيقوا ياعار الشعوب وكلاب الحكام خساتم وخاب مسعاكم هل المرجله ان تضربوا النساء … عليكم من الله ماتستحقون ياجبناء..

      مع أو ضد التعليق : Thumb up 2 Thumb down 0

    • انا اقولك علي حل خطير مش عارفين إقلعولها البنطالون

      مع أو ضد التعليق : Thumb up 1 Thumb down 0

  2. حارسه مقبره الاحزان

    ايه دا اللى بيحصل يا اخواننا احنا مسلمين وعرب ولا انتم مشكوك بامركم ايه دا يا مصر فين العزة وفين النخوة وفين الغيره على العرض احنا كمان بغزة صار عندنا انقلاب وانقسام بس ما صار مواقف متل هاى عندنا فين الغيره على العرض وفين الحشمه كفايه افتراء على الشعب الغلبان والله هو الشعب اللى بياكلها يا حبه عينى ربنا يصركم على مين يعاديكم ويبعتلكم اللى يقف جمبكم ويخلصلكم حقوقكم من الظلمه والجبارين
    تحياتى /حارسه

    مع أو ضد التعليق : Thumb up 1 Thumb down 0

  3. طبعا تستاهل واكثر وكتر خير الجيش انه صبر عليهم

    مع أو ضد التعليق : Thumb up 1 Thumb down 0

    • فى بداية الثورة كان الشعار الذى يردد الجيش والشعب ايد واحدة كل القوى السياسية ترددها مع الشعب وكلا منها اعد نفسه واهما للقفز على السلطة بعد زوال الحكم الفاسد والنظام البائد ظانين انهم قادرين على خداع الشعب المصرى العريق والعظيم بدعاوى ظاهرها ثورى تحررى ولكن فى باطنها هدمى وتخريبى وظلت هذه القوى السياسة بإختلاف أهدافها وتوجهاتها وايدولوجيتها تمنى نفسها بقطع كبيرة من تورتةالسلطة فى مصرولكنها استفاقت على واقع مؤلم لها ان السواد الاعظم من الشعب المصر المتدين الصامت والذى لم ينزل الى ميدان التحريرخذلهم توجه الى صناديق الانتخابات ليختاروا من يمثلم فجن جوننهم واستشاطوا غضبا وانكروا على هذا الشعب حرية اختياره -فى دولة مدنية (اى ليست عسكرية ولا مشيخية ولاملالاية وايضا لاعلمانية)تسير بشرع الله خالق الخلق ومدبر امره -فتجهوا لهدم الدولة بالوقيعة بين الجيش والشعب لانهم لم يصلوا الى ما اراده وما نراه الان وماسنراه من اعتصمات ونسمعه ونقرأه من نقد للجيش هى تفاصيل فاشلة لهدم الدولة المصرية بضرب الجيش بالشعب ولكن هيهات هيهات ويمكرون ويمكر الله والله خير الماكرين

      مع أو ضد التعليق : Thumb up 0 Thumb down 0

    • انسان بلا عنوان

      بالله عليك يا ابو نبيل

      مع أو ضد التعليق : Thumb up 0 Thumb down 0

  4. يعنى إيه بنت تسب الجيش وتنام على الرصيف تحت إسم الإعتصام فين الأدب والأخلاق حـــــــــــــــرام عليكم البلد خربت
    بسببكم . بالله عليكم لو إنتم ثوار بجد يرضيكم إلى بيحصل فى البلد دة …. شمامين وبتوع كله تحت إسم الحرية ملعون أبو الحرية إلى من خلالكم ويلعن أهليكم إلى معرفتشى تربى علشان بنتة جابت حفنة فلوس من منظمات مجهولة روحى يا بنتى ونامى على الرصيف إخص …..إخص عليكم إنتم مش مصريين ولا مسلمين شوفو بنات الثورة ومنهم أسماء محفوظ قبل الثورة بكلام وبعد الثورة بكلام تانى… نفاق حاسبو كل شباب الثورة والنعمة إلى ظهرت عليهم فجاءة بعد الثورة أسماء من الحضيض إلى البيزنس والسيارات والشقة الفخمة منين كل دة ……. حسبنا الله ونعم الوكيل

    إمضاء
    مصرى خايف على بلدة

    مع أو ضد التعليق : Thumb up 1 Thumb down 0

  5. الكفار في الجاهلية كانوا لا يمسون المرأة بسوء , حتى لو هجمت عليهم بالسيف .
    اما هؤلاء الهمج بيضربوا في البنات ويعروهم لان هما طالبو بالحرية

    مع أو ضد التعليق : Thumb up 1 Thumb down 0

    • الحريه لها حدود

      اخا عبد الرحمن في الجاهليه كانو بيدفنو البنات وهم احياء جا الاسلام. وكرم المراه وأمر الرسول الكريم المراه ان تلزم بيتها ولا تخرج الئ للحاجه ولكن اين ما نراه اليوم من امر الرسول صلي الله عليه وسلم صار بنات المسلمون يخرجنا الئ الشارع وتنام في الرصيف وتظل بر بيتها ليومين او ثالثه مع الرجال أتقو الله يا ام محمد ضيعتم الدين فضيع كم الله لما تقول تطلب الحريه من من هل مصر ام الدنياء محتله ونحن منعرفش ولا ططالب بلحريه من ابن بلدها اتقوا الله وغيرو ما بأنفسكم عسي الله يرحمكم من الكارثة الئ انتم فيها

      مع أو ضد التعليق : Thumb up 0 Thumb down 1

      • لالالالا والف لا الحريه مالهاش حدود الحريه يعنى حريه فى الراى والفكر يعنى بدل ما تشكر البنات الى ارجل من الشباب ومنك ترجع للدين وتقولى مش يخرجوا من البيت هو احنا نبعد عن الدين ونرجعله وقت اما نغلط اعتبر انتا البنات دول مخرجوش واشوف حضرتك مكانهم بكره وقتها اقول انك راجل

        مع أو ضد التعليق : Thumb up 0 Thumb down 1

  6. أنتى لو وحدة محترمة ما تبتش برة بتها يومين وتقولى انك شوفتى العضو الذكرى بتاع العسكرى
    بس أنتى مش تستهلى يدوسو بالبياده على وشك من المفروض انتى والى زيك يضربو بالنار
    وبعدين أنتم رايحين توقف أمام من أمام جيش بلدك الى موفقش انه يتحرك ضد الشعب وحمانا بعد ربنا ايام الثورة والله انتم عيب عليكم و ربنا ينصر جشنا

    مع أو ضد التعليق : Thumb up 0 Thumb down 1

  7. عبد الرحمن مراد

    طالعه وخارجه من البيت ليه لانهاصايعه وماجوره شباب الثوره عى الميدات هماحرجوا منه ليه شويه صايعيين

    مع أو ضد التعليق : Thumb up 0 Thumb down 1

  8. حراااااااااااااااااااااااام ولا تعليف

    المهم الحرام على مين ياريت حفا ظا على شرف بناتنا المحترمات فى الوت الراهن روحو بيوتكم وعلقو اعتصا متكم حتى لا يختلط الشرفاء بالخونة

    ارجوكم شرفاء اثورة المحترامات ااولا

    مع أو ضد التعليق : Thumb up 1 Thumb down 0

  9. بسم الله الرحمن الرحيم
    اما بعد
    هذه الفوى هي من سبب بعدكم عن الله وسنه نبية محمد صلى الله عليه وسلم فئصبحتو تلعب بكم الاهواء ليس لكم ما يهديكم الىسواء السبيل وهذه الفتنة انتم من وضع انفسكم بها والامر لله اولا واخيرا وذالك بسبب ما لديكم من عصيان على الله والمجاهره بالرذيله فالمراقص بالعاهرات مليئة والمشروبات الروحية ملائة بها مصر واكل لحم الخزير وعدم اتحاد الكلمة على كتاب الله وسنه نبية هذا هو السبب فيما انتم فيه لذا اناصحكم ان تعود الىالله وسنه نبية وان تنازعتم في شي فردوه الى الله والرسول واخرج لكم امير يتبعه الصالحون وتقفون انتم وهو ضد الغاوون متمنيين لكم السداد في حسن الاختيار والله ولي الصالحيين

    مع أو ضد التعليق : Thumb up 0 Thumb down 0

  10. عيب عليهم وحرام حسبى الله ونعم الوكيل
    بس انا راى ان برده مافيش داعى للأعتصام

    مع أو ضد التعليق : Thumb up 0 Thumb down 0

  11. روحي واعطي فرصة للحكومة تعمل حاجة ولما تفشل نرجع نعتصم

    مع أو ضد التعليق : Thumb up 0 Thumb down 0

  12. لو بقين على الزعيم حسني مبارك مش افضل ميدخلوا الصهاينة والامريكان والخونة وسطيكم….. وانتوا اليوم بتحاكموا حسني مبارك على ايه مقتل متظاهرين…. والي اتقتلوا بعد حسني مبارك مين حيتحاكم على موتهم مين اصحوا ياعرب اصحوا….. مثلما حدث عندنا بالعراق سيحدث عند اغلب العرب للاسف طول عمرنا مظلومين ونحن بنتقاتل بينا لنحمي اسرائيل المدللة….

    مع أو ضد التعليق : Thumb up 0 Thumb down 0

  13. mohammed saeed mohammed noor

    وا,و والله حرام الشعب المصري النذل والسبب من ابن الحرام حسني مبا رك والجيش بتاعه ليش الضرب في الحريم وتعريتهم واتمنى الموت لحسني مبارك وابنائه الطغا ت واتمنى لمصر الفوز القريب للمظاهرات اخيكم محمد سعيد محمد نور.

    مع أو ضد التعليق : Thumb up 0 Thumb down 0

  14. اسامة النعيمي من العراق

    حرية ..حرية.. حرية
    اي حرية هاي وديمقراطيه الي تتكلمون عليها ياعرب يلي خليتو راسنه في الطين امام الغرب واعوانهم من الذين اهنو رولنا (عليه السلام) بسببنا وبسسب افعالنا المسينه هذا جزات الرئيس الي مرضيتو علي اذا كان حني او صدام رحمه الله او القذافي رحمه الله او غيريه والسره قادم على باقي الرئساء العرب خلي امريكا واسرائيل تلعب بيكم وبشرفكم واعراضكم كما شفنا في العراق وغير العراق هنيئآ لكم الحريه ياعرب ذووووووووقو واشربوووو وانعمووووووووو بكاس الحريه الامريكيه والاسرائيليه

    مع أو ضد التعليق : Thumb up 1 Thumb down 0

  15. مخلصه وحابه وطنها

    انا بجد مستاءه جدا من اللى بحصل فى البلد انا ضد التظاهره الأخيره وبرده ضد العنف اللى حصل فى فض المعتصمين
    انا عارفه ان من حق الناس التظاهر ومطالبه بالحق بس ده مش وقته خالص
    وازاى جيشنا اللى حمانا وحمى البلاد يحصل منه هتك العرض والتعرى والضرب حتى لو كانوا الناس دول زى ما سمعت انهم مأجوريين
    شكلنا دلوقتى ايه قدام ربنا و قدام العالم
    بقينا هاتكي اعراض وارتكاب حرمانيه كبرى ليه بس كدا
    يارب انصر بلدنا وابعد عنها كل شر وكل حد عايز لينا الشر وعايزنا نتأخر منتقدمش خطوه لأقدام
    الثوره كانت اعظم شئ اتحقق لشعب مصر
    واللى حاصل ابشع شئ ممكن الواحد يشوفه
    الله اكبر الله اكبر

    مع أو ضد التعليق : Thumb up 1 Thumb down 0

  16. اسامة النعيمي من العراق

    حرية ..حرية.. حرية
    اي حرية هاي وديمقراطيه الي تتكلمون عليها ياعرب يلي خليتو راسنه في الطين امام الغرب واعوانهم من الذين اهانو نبينا (عليه السلام) بسببنا وبسسب افعالنا المشينه هذا جزات الرئيس الي مرضيتو عليه اذا كان حسني اف الله سجنه او صدام رحمه الله او القذافي رحمه الله او غيريه السره قادم على باقي الرئساء العرب خلي امريكا واسرائيل تلعب بيكم وبشرفكم واعراضكم كما شفنا في العراق وغير العراق هنيئآ لكم الحريه ياعرب ذووووووووقو واشربوووو وانعمووووووووو بكاس الحريه الامريكيه والاسرائيليه

    مع أو ضد التعليق : Thumb up 1 Thumb down 0

  17. اتمنى من الله رب العالمين انه يستر اعراضنا ويلهمنا الصواب لتجنب الفتن ما ظهر منها وما بطن لاننا نمر بمحنه عصيبه وكلما زاد فيها اعداد الشباب الذى هو فى عمر العشرينات فلن ننجو من التخريب فهل من المعقول ان مصير شعب مصر الا وهو 86000000 مليون بنى ادم يحدده شاب لا يعرف مستقبله ومصيره هو كفرد وترافقه شابه من المفترض وجودها فى بيتها لتصون عرضها واهلها لاكن حقا لا يوجد تربيه لكل بنت غير محترمه تترك بيتها وتذهب للعبث باسم الثوره وانا عضوه فى ثوره ابريل اين ابها واين من ربتها لتتركها لبيتها خارج بيتها واهلها الخنازير نايمين وابنتهم مرميه على الرصيف باسم التصحيح اين حمره الخجل والله لن نتقدم خطوه طول ما مانحن بهذه العقبيات الغبيه والمتخلفه رجاءا النظر بعقلانيه وترك الامور تسير فى هدوء وسلام

    مع أو ضد التعليق : Thumb up 1 Thumb down 0

  18. اللى بينتفدوا البنت دى وعاملين دكرة عايز اكشف على رجولتهم – الخولات المخنثين

    مع أو ضد التعليق : Thumb up 1 Thumb down 0

    • اظهر تعليقك تدنى اخلاقك والفاظك وكذب ماتدعون اليه من ديمقراطية اين حرية الراي التى تنادى بها كل الحركات السياسية فانت لم تقبل النقد اصلح من نفسك ودربها على تقبل النقد فنحن فى زمن حرية وديمقراطية – مزعومة -

      مع أو ضد التعليق : Thumb up 1 Thumb down 0

  19. يعني ما في ولا واحد فيكم قال انو في حدا من الامن او الجيش غطاها وحماها بس شاطرين تقولوا انها انضرت وبهدلها الجيش ما الجيش منكم وفيكم يا عرب

    مع أو ضد التعليق : Thumb up 0 Thumb down 0

  20. احمد عبدالحليم

    البنات يضخمون الموضوع اكثر من اللازم ، وبعدين انتي انثى ايه اللي وداك في معمة بتاعة رجالة !!! ولا رايحة عشان حاجة تانية ؟؟؟؟؟

    مع أو ضد التعليق : Thumb up 0 Thumb down 1

  21. لماذا ؟؟ و1000 لماذا هنا اضع علامة استفهام كبيرة لأؤلئك الجند اللذين يضربون ويعتقلون ابناء جلدتهم ويعرون الفتيات في الشورارع اسأل هل يرضى لأمه واخته ان تتعرى هكذا . اقولها وقلبي يحترق حسبي الله ونعم الوكيل . اقول وهذه ليست اخلاق مواطن مصري غيور على اهله وناسه . ويجب محاسبة المقصريين وبشدة لأنهم هم من شوهوا مصر

    مع أو ضد التعليق : Thumb up 1 Thumb down 0

  22. أنتوا ما تحسوون ؟؟؟؟؟؟……….. البنت قاعدة تشرحلكم الفيلم الرعب إلي صارلها والضرب الي كلته وإنتوا تقولون إنها تستااااهل ؟؟؟ بغض النظر عن إذا كان من المفروض إنها تنزل للميدان أو لا لكنننن إنها تنضرب وتنهان بهالطريقة لاااا حتى لو كان الحق مع الجيش والعساكر كان من المفترض إنهم ما يتعاملوا معها بهالطريقة أكييد في طرق أفضل عن هالطريقة ؟ صارت الرجولة والشهامة صفة أببداً ما تنطبق على رجال هالزمن (وطبعاً فنظري أنا هاييل مب رجال )

    مع أو ضد التعليق : Thumb up 0 Thumb down 0

  23. حسبنا الله ونعم الوكيل

    مع أو ضد التعليق : Thumb up 0 Thumb down 0

  24. نحن في ليبيا قمنا بالثورة وقضينا على الطغيان وكنا رجال ونساء ومافيش انثى اتعرضت لمثل هذا غير من كتائب الكلب لكن ثوارنا كانوا نعم الرجال وحافظوا علينا اكثر من اتفسه اتمنى من جنود مصر يتعلما الدرس ويبطلوا جو حسنى مبارك ويتقوا الله في النساء خاصة وفي شعبهم عامة ….
    الله اكبر ولله الحمد وعاشت ليبيا حرة

    مع أو ضد التعليق : Thumb up 0 Thumb down 0

  25. محيى الدين شاهين

    هى إسرائيل احتلت البلد امته؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    ماهو الفرق بين ما يحدث فى فلسطين وما يحدث فى ميدان التحرير؟؟؟؟؟؟؟؟

    مع أو ضد التعليق : Thumb up 0 Thumb down 0

  26. كل واحد شايف نفسه راجل وشغال محلل ويسب ويلعن فى ولاد الناس وخاصة البنات والنساء سيتك كنت فين ,,,,,, ولولا الشباب والشبات زى اسماء محفوظ وعيرها شرف لكل مصرى هم دول يا ابو شنب ان كان لك شنب اصلا او تعرف يعنى ايه شبب هل تقبل ده على اختك او امك او مراتك واو حتى حببتك يابن ,,,,,و دة إلى عاوزينة اعاداء الثورة الشريفة ان امثالك الإمعة يقولوا كدة لو تعرف المخلصين الحققيين كانوا السبب لان كل امام العالم يقولوا إرفع راسك فوق انت مصرى هل رغم كل هذا تشك إن مصر لا تتغير اصلك ’’’’’’’ حــــ الحرية ثمنها غالى ياارخص واخس من الخونة اللى افسدوا البلد وراجع تاريخ مصر التى ذكرت بالقرآن خمس مرات اول من عملت حساب الإحصاء والتوزيع العادل فى عهد سيدنا يوسف ياابو جهل وهو لم يكن مصريا اصلا ولكن الله اراد وان قصته عبره لأمثالك لأن ذاك الوفت كانوا كفرة وظلمة ووووو ومنهم جهاة زيك يابــــــوا شنب واكرر ان كات ليك اصلا………

    مع أو ضد التعليق : Thumb up 0 Thumb down 0

  27. اللهم لك الحمد لكن أجله وأعظمه ، ولك الشكر لكن أحسنه وأجمله، ولك الثناء لكن أكمله وأتمه، ولك المدح لكن أبلغه وأحلاه، والصلاة والسلام على الصفوة المصطفي، والأسوة المرتضي، والسيف المنتضي، وأديت حقوق ، وعلى آله وصحبه ، ومن سار على نهجه، واقتفي أثره إلى يوم الدين

    يــا الله

    ﴿ يَسْأَلُهُ مَن فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ كُلَّ يَوْمٍ هُوَ فِي شَأْنٍ ﴾ : إذا اضطرب البحرُ ، وهاج الموجُ ، وهبَّتِ الريحُ ، نادى أصحابُ السفينةِ : يا الله.
    إذا ضلَّ الحادي في الصحراءِ ومال الركبُ عن الطريقِ ، وحارتِ القافلةُ في السيرِ ، نادوا : يا الله.
    إذا وقعت المصيبةُ ، وحلّتِ النكبةُ وجثمتِ الكارثةُ ، نادى المصابُ المنكوبُ : يا الله.
    إذا أُوصدتِ الأبوابُ أمام الطالبين ، وأُسدِلتِ الستورُ في وجوهِ السائلين ، صاحوا : يا الله .
    إذا بارتِ الحيلُ وضاقتِ السُّبُلُ وانتهتِ الآمالُ وتقطَّعتِ الحبالُ ، نادوا : يا الله.
    إذا ضاقتْ عليك الأرضُ بما رحُبتْ وضاقتْ عليك نفسُك بما حملتْ ، فاهتفْ: يا الله.
    إليه يصعدُ الكلِمُ الطيبُ ، والدعاءُ الخالصُ ، والهاتفُ الصَّادقُ ، والدَّمعُ البريءُ ، والتفجُّع الوالِهُ .
    إليه تُمدُّ الأكُفُّ في الأسْحارِ ، والأيادي في الحاجات ، والأعينُ في الملمَّاتِ ، والأسئلةُ في الحوادث.
    باسمهِ تشدو الألسنُ وتستغيثُ وتلهجُ وتنادي،وبذكرهِ تطمئنُّ القلوبُ وتسكنُ الأرواحُ ، وتهدأُ المشاعر وتبردُ الأعصابُ ، ويثوبُ الرُّشْدُ ، ويستقرُّ اليقينُ، ﴿ اللَّهُ لَطِيفٌ بِعِبَادِهِ ﴾
    الله : أحسنُ الأسماءِ وأجملُ الحروفِ ، وأصدقُ العباراتِ ، وأثمنُ الكلماتِ، ﴿ هَلْ تَعْلَمُ لَهُ سَمِيّاً ﴾ ؟! .
    اللهُ : فإذا الغنى والبقاءُ ، والقوةُ والنُّصرةُ ، والعزُّ والقدرةُ والحِكْمَةُ ، ﴿ لِّمَنِ الْمُلْكُ الْيَوْمَ لِلَّهِ الْوَاحِدِ الْقَهَّارِ ﴾ .
    الله : فإذا اللطفُ والعنايةُ ، والغوْثُ والمددُ ، والوُدُّ والإحسان ، ﴿ وَمَا بِكُم مِّن نِّعْمَةٍ فَمِنَ اللّهِ ﴾ .
    الله : ذو الجلالِ والعظمةِ ، والهيبةِ والجبروتِ.
    اللهم فاجعلْ مكان اللوعة سلْوة ، وجزاء الحزنِ سروراً ، وعند الخوفِ أمنْاً. اللهم أبردْ لاعِج القلبِ بثلجِ اليقينِ ، وأطفئْ جمْر الأرواحِ بماءِ الإيمانِ .
    يا ربُّ ، ألق على العيونِ السَّاهرةِ نُعاساً أمنةً منك ، وعلى النفوسِ المضْطربةِ سكينة ، وأثبْها فتحاً قريباً. يا ربُّ اهدِ حيارى البصائرْ إلى نورِكْ ، وضُلاَّل المناهجِ إلى صراطكْ ، والزائغين عن السبيل إلى هداك .
    اللهم أزل الوساوس بفجْر صادقٍ من النور ، وأزهقْ باطل الضَّمائرِ بفيْلقٍ من الحقِّ ، وردَّ كيد الشيطانِ بمددٍ من جنودِ عوْنِك مُسوِّمين.
    اللهم أذهبْ عنَّا الحزن ، وأزلْ عنا الهمَّ ، واطردْ من نفوسنِا القلق.
    نعوذُ بك من الخوْفِ إلا منْك ، والركونِ إلا إليك ، والتوكلِ إلا عليك ، والسؤالِ إلا منك ، والاستعانِة إلا بك ، أنت وليُّنا ، نعم المولى ونعم النصير.

    مع أو ضد التعليق : Thumb up 0 Thumb down 0

  28. وهى ايه اللى خلها تروح عند الامن والبلطجيه دى لو وحده محترمه كانت فضلت فى بتها بادبها وكمان ما فيش وحده مودبه بتلبس عيابه مفتوحه على هدوم داخليه لو الامن ما عملش فيها كده كان هيمسكها البلطجيه ويعملو فيها اكتر من كده دى قلت الادب وتستاهل

    مع أو ضد التعليق : Thumb up 0 Thumb down 0

  29. المصطفى أبو هشام

    ليس من عادتي تسجيل الردود على ما ينشر في الموقع.. لكن أن يصل الأمر إلى المس بحرمات المرأة والأعراض فهذا لايدع أمامنا إلا تسجيل أشد عبارات الإدانة والتنديد بالجيش المصري الذي حاول دون جدوى طمس هويته وعقيدته الموالية للأمريكان والصهاينة.. فكثير من ضباط الجيش المصري هم خريجو الأكادميات الأمريكية والغربية.. والدعم الذي يتلقاه هذا الجيش والسكوت عن جرائم العدو الأبدي للأمة… كل ذلك يؤكد انحياز الجيش المصري لمصالح الغرب ممثلة في النظام المصري البائد.. إن ما قام به الجيش من تقديم نفسه على أنه حامي الثورة إنما هي ورقته اللأخيرة لحفظ ما يمكن حفظه من بقايا النظام البائد.. فمن منا سيصدق فعلا أن الثورة المصرية العظيمة محل رضى الجيش المصري والقوى الإمبريالية؟ إن ما حدث في 25 يناير هو ببساطة أن الجيش لم يتلق أمرا بالتدخل وإلا لكان سحق الملايين في ميدان التحرير.. لكن الأسياد في البيت الأبض رأوا أن الوقت لم يعد للعسكر.. وأن خير خدمة يقدمها العسكر للأمريكان وإسرائيل هي ادعاء الحيادية.. وادعاء حماية الثورة.. والآن يتكشف الوجه الخبيث للجيش المصري.. الذي لايتردد في هتك أعراض المصريات… فيا للعار يا مصريين قوموا واثأروا لأعراضكم

    مع أو ضد التعليق : Thumb up 0 Thumb down 0

  30. الله يكفينا الشر هالحين هالعوب وراهن متضاهرات قلو الرجاجيل ولاايش الله يستر علينا وعليهن بس وبعدين مايصير الجيش يسوي فيهن كذا وين الهيئه عنهن <<فاهمه غلط خخخخخخخخخخ
    وبعدين انتم يالمصريين مو كل بعد شوي طالعين مضاهره والله لوان مشاكل الدنيا فوق رووسكم ماكل هالمضهرات ياوو قسم مدري وش تحسون فيه

    مع أو ضد التعليق : Thumb up 0 Thumb down 0

  31. اولا ما حدث فى التحرير هو حرب اهليه وقد فشل الحاكم العسكرى عندما استعان ابعوان ابن الحاكم السابق وهى ادارة من اختراعه
    لم يستطيع التقارب من الثوار وكسب ثقتهم
    وقد ارسلت للجنزويرى بحكم عملى السابق فهو عقليه ممتازة للعمل مساعد له لمدة 6 شهور وطبعا هو اعلى من ان يرد على مثلى
    اخيرا

    اعلموا اننى 68 عاما عملت كمحلل سياسى
    وانىى انكويت بنار مبارك منذ 17 عاما لاننىى اقول الحق ولن اقول الا الحق
    اصدق قناة و موقع والامانه عندكم
    فى بنى سويف على سليم البكرى قال انا بنجح بفلوسى وذلك فى هذه الانتخابات وهو من الحزب الوطنى وحبيب مبارك
    لم يحصل على اى صوت حتى من اهل بلده فى بنى سويف
    رجاء اعلموا انه بتاع مشاكل فلا تعطوه عنوانى

    مع أو ضد التعليق : Thumb up 0 Thumb down 0

  32. مواطن مصرى واب مصرى

    على فكره قناه cbc يمتلكها عملاء للنظام السبق وكلهم منافقين وتعليقى على الفيديو واضح وضوح الشمس وهو فيديو مصنوع صناعه غير كامله اولا نحن الآن الجو بارد جدا وامطار فكيف ان بنت تخرج فى الشارع وعليها فقط عباءه بدون ملابس تحميها من البرد وبعدين لو هى محترمه ومن بيت محافظ ايه اللى طلعها من بيتها كى تندس بين البلطجيه والملاحظه الاخيره دقق النظر جيدا فى الجنود والذى يضربها والكوتشى الذى يلبسه فكيف جندى فى الظروف الصعبه اللى احنا فيها يلبس كوتشى وغير ميرى وبعدين فين وجوه الجنود وبعدين الفنان الذى صنع الفديو نسى ان يوضع الخوذه فوق رأس هذا الجندى وسترته السوداء ليس لدى جنود الجيش المصرى ستره سوداء ياليتهم يتقوا الله فى مصر وللخائن له يوم فى الدنيا وحسابه على الله

    مع أو ضد التعليق : Thumb up 0 Thumb down 0

  33. على فكره يا حضرات البنت ده ممثلة قديرة لكن ما عرفتش تلعب الدور صح لان الاصل غلاب كلمة (حنعمل عليكى حفلة) ده لا يفهمها الا الساقطات او العاملين بالدعارة لان معناها ان اكثر من رجل سينام معها فى وقت واحد و هى مش مجرد بتكرر كلمة اتقالتلها لا ده فهماها لانها كررتها مرتين اول مره لما وجدت واحده بتتضرب وكانت راجعلها علشان الضرب يتقسم بينهم والعساكر قسموا الحفلة (الضرب) بين البنتين اسمع تانى الكليب الدقيقة الخامسة . و لو عاوز تتأكد اسأل اختك او امك المحترمة لو كانت تعرف مصطلح حفلة أكيد مش حتعرفه لان ده مصطلح الساقطات و السواذ

    مع أو ضد التعليق : Thumb up 0 Thumb down 0

  34. الميتبين للجميع الفرق بين الجيش المصري و التونسي
    البطل الجيش التونسي احتضن الثورة
    اما عن الجيش المصري اغتصب الثورة

    مع أو ضد التعليق : Thumb up 0 Thumb down 0

  35. لو فعلا بنت محترمة ماكانت تطلع من بيتها ….بنات شوارع وسارحين في الشوارع والله يعين المسلمين عليهم
    حتى الجهاد كتب على الرجال
    بصراحه تستاهل وياريت كانت ماتت وادفن عارها معاها

    مع أو ضد التعليق : Thumb up 0 Thumb down 0

  36. حسبنا الله ونعم الوكيل ستظل مصر بهذا الحال الى ان يخرج منها صلاح الدين بمعنى الكلمة عندما تصرخ امراه تهتز لها الجيوش العربية جميعا فى اى مكان وانا اشك ان يحدث هذا الان لاننا ما زلنا فى العهد القديم كل من له مصلحه فقط يتقدم باسم سمعه مصر وليس لاجل مصر فعلا

    مع أو ضد التعليق : Thumb up 0 Thumb down 0

  37. بحبك يابلدي يامصر

    أولاللجيش المصري…ربناينتقم من العملاء اللي فيه والخونه
    ثانياللمجلس العسكري…أتقي الله,,ماذا ستقول عندما تسأل أمام الله عن مافعلته لحمايه شعبك؟ياريت تحضر الأجابه
    ثالثاللشعب المصري…أتجهوا لدينكم((من أعمالكم سلط عليكم))

    مع أو ضد التعليق : Thumb up 0 Thumb down 0

  38. لابد من انسحا ب المتظاهرين الشرفاء حتى يتم اعتقال البلطجية والصيع و كمان ممنوع نزول النساء وعلى فكرة انا مع الثورة من اول يوم لكن اللى بيحصل الان دا سفالة و قلة ادب وانا واثق ان كل الشعب معايا 00اصبرو و اتقوالله

    مع أو ضد التعليق : Thumb up 0 Thumb down 0

    • حمادة الحلوانى

      يا أخى المتظاهرين الثوار الاوائل فعلا أنسحبوا من الميدان ولكن الموجودين حاليا عملاء واصحاب مصالح وفلول الحزب البائد واعوانهم وقلة من ساكنى الشوارع المأجورين لعمليات التخريب والنهب والحرق

      مع أو ضد التعليق : Thumb up 0 Thumb down 0

  39. يجب وقف المظاهرات احنا زهقنا ارجوكم كفاية كفاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااية

    مع أو ضد التعليق : Thumb up 0 Thumb down 0

  40. اقسم بالله يستاهلو كل الى يجرالهم

    اولا دى بنات مش محترمه اهلها معرفوش يربوها لان لو عرفو يربوها مكنش ابوها ولا اخوها سمح لها انها تبات على الرصيف بين الشباب دى لو اختى انا كنت ضربتها بالنار

    ثانيا . انا عمرى مشفت بنت لبسه جلبيه او عبايه بتنفتح ولبساها على العرى او على الحم مفيش غير سنتيانه للصدر تبقى دى محترمه دى ياجماعه وكله فلوس عشان تعمل الفلم ده وتسؤ سمعه الجيش

    فين ابوها ولا اخوها ولا حد من اهلها ازاى سمحت لنفسك او لبنتك انها تعمل كده بالزمه انتا راجل تسوى ايه فى سوق الرجاله الوقتى
    تسوى ايه انتى يا حلوه لما العالم كله شاف جسمك اتفو على دى اشكال

    مع أو ضد التعليق : Thumb up 0 Thumb down 0

  41. سوال اليكم يا شعب المصري انتم وش تبوووووووووووووووووووووووووووون ليبيا تتفوق عنكم لانها ماسوت مثل سواتكم تكلمة وبقول الله اكبر ربي نصرهم ولحد الان ماكد شفت مصري او مصريه تقول الله ينصرنا من الظلام والله اكبر خلينه بس نقول الله اكبر انتم يا مصر تستاهلون وينكم يا اهل الكنيسه في مصر وينكم وينكم يا حق الكبريه وين الحريم الي يترقصو في المراقص امريكه في ناس مسلمين اكثر من الدول العربيه كا مصر وييييييييييييين الافلام المصريه الي كلها عيووووب والحريم يبعون انفسهم حتى يمثلون عرايه حتى تزداد دخلهم يا كثر الافلام المصريه ولاحضوووو كل فلم مصري فيه حشيش او من المسكرات يا مصر انتم تشوهون صورتى بأنفسكم لو انتم تستحقون ان احد يساعدكم كانت قامت كل الدوووول حتى تساندكم وتساعدكم بس سوريه تستحق ان الدول تقوم معها بس مصر واليمن زودووووها بزياااده وخربووها وهي كانت دولة مثل الحلاوة اتمنى الشعب يفكر مووووووو بجنووون ولكن يا مصر واليمن وسوريه وكل الثوراة الله معاكم الله ينصركم والله يحفظ كل مسلم ومسلمة بعينه التي لاتنام سبحان الله وبحمده والتوفيق للكل والله المستعان

    مع أو ضد التعليق : Thumb up 0 Thumb down 0

  42. اول شسء اقولوا اليك يا ابنتي اتقي الله فيك اولا واتقي الله في بيتك اذا كان عندك بيت واني اعرف ان اهل المنصورة رجاله كيف ا يتركك في الشارع كيف انوسيتك تتحدث بكلمه العضو الذكري كيف انوستك تتحتث مهما حصل علي الخلفيه التي تمتليكيها
    ثاني اذا سميتي الماجورين والمتشردين بابطال فانتي مريضه او مجوره مثلهم
    بنيتي اتقي الله في دينك وفي نفسك وعائلتك
    انت مبهوره لكلام الان ولاكن قفي امام المراة واعيدي الكلام الذي كلتيه وجوبيني بعدها علي الاميل اذا قراتي هذه الرسالة
    لنا الله والف خساره في شبابنا وبناتنا
    الله واكبر

    مع أو ضد التعليق : Thumb up 0 Thumb down 0

  43. صدقوني ان كل مايحصل في مصر و غيرها من البلاد العربية فهو من تدبير صهوني

    مع أو ضد التعليق : Thumb up 0 Thumb down 0

  44. دول بتوع حركة 6 ابريل ودي مخططا لاتنساقوا ورائها يا شباب ويا شابات المسلملين

    مع أو ضد التعليق : Thumb up 0 Thumb down 0

  45. هذه البت اللي كانت مع الشباب داخل خيم مدان التحرير فهذه مكايد صهيونية فلا تنساقوا وراء هذه المخطططات

    مع أو ضد التعليق : Thumb up 0 Thumb down 0

  46. والدليل حاجة واحدة يا شباب فيه وحده محترمة تخرج من بيتها ولابسه عباية من غير ملابس تحتها ده مثال بسيط يا اخواني

    مع أو ضد التعليق : Thumb up 0 Thumb down 0

  47. تستاهل دي مأجوره من اللذين يريدون خراب مصر
    وهل فيه بنت منقبه محترمه تلبس العبايه علي الملابس الداخليه فقط وكمان مربوطه بكباسين سهله الفتح اول ماتتسد منها-
    هي متعمده تعمل كده – كل العالم شا ف الجندي كل مايحاول تغطيتها – هي تعري نفسها – حرام عليكم كفايه ظلم في شرفاء مصر – اللي خارج مصر بيصورا اللي عاوزيه فقط لكي يبين ان مصر تخرب – مصر بخير ان شاء الله بفضل الله وفضل رجالها الشرفاء المتمثلين في كل طوائفها

    مع أو ضد التعليق : Thumb up 0 Thumb down 0

  48. لو لم اكن مصريه لتمنيت ان لا اكون مصريه

    الجيش من مصر والشعب من مصر
    وااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااه
    عليكى يامى
    عمر مكان علاج المريض قتله ولو دا العلاج كله يقتل نفسه

    مع أو ضد التعليق : Thumb up 0 Thumb down 0

  49. محمود على احمد ابراهيم

    مهما كان رائ الاخوه المختلفين مع تلك البنت هل تقبلون ان تتعرى بناتكم وامهاتكم واخواتكم اتقوا الله قبل ان تتفوهوا باى كلمة اى رجل يطال اى امرءة باذى يكون من انصاف الرجال ولا حول ولا قوة الا بالله الاعلام غسل مخكم اللى اتعرت دى ممكن تكون اختك او بنتك او امك حسبى الله ونعم الوكيل وباذن الله نرى فيمن عراها ومن بيشجع تعريتها ان يجعل كيده فى نحرة وان يشغله الله فى نفسة قادر على كل شيء ولا حول ولا قوة الا بالله

    مع أو ضد التعليق : Thumb up 0 Thumb down 0

  50. محمود على احمد ابراهيم

    وا معتصمـــــــــــــــــــــــــــــــاه

    مع أو ضد التعليق : Thumb up 0 Thumb down 0

  51. محاسب/ متولي خليفة

    فيه بنت محترمة تلبس عباية بكبسين وبدون ملابس داخلية 000 كانت رايحة لية ؟؟؟؟

    مع أو ضد التعليق : Thumb up 0 Thumb down 0

  52. اقسم بالله انا لا ارضي تعرية اي اخت ولو كانت مش مسلمه ولا حتي اظافرها ولكن عيب عليكي وعلي الذي اخرجكي من البيت وحسبي الله فيكي وفي امثالك الخليعات الذين يتركنا بيتوهن والله ينتقم من اخوكي الفخور بيكي والله يسترنا ونساء المسلمين واحب اقول لاخوكي اللي طلع علي ان تي في يا ديوس لا تقر الخبث علي اختك هو انت مش راجل علشان تكون مكانها يا عميل ولو الجيش انضم لحسني مبارك وصار يضرب ابوك بالجزمة زي بشار كنت عملت ايه يا جزمه وارجو ان لا تزعلو مني

    مع أو ضد التعليق : Thumb up 0 Thumb down 0

    • ويقولون لماذا العرب متخلفون

      (((((بعد كل هالكلام وارجوا ان لا تزعلو مني ))))))
      يا ويلك من ربك حسبي الله فيك وفي امثالك يا ظالم يا لئيم انت وكل واحد بيكتب عن البنات المسلمات بصورة تمس شرف الاسلام وشرفهن
      ولا تقتبس اسم وليد غنيم لانه اشرف من يشوهه بهذه الصوره من الكلام
      الله واكبر عليكم يا …. بشر

      مع أو ضد التعليق : Thumb up 0 Thumb down 0

  53. مفروض البنات ديه تتلم والثوار يرجواسكناتهم فى البيوت عشان نقدرنمسك الخارجين على القانون ال بيحرقوا وبيخربوا

    مع أو ضد التعليق : Thumb up 0 Thumb down 0

  54. الى كل العرب المتخلفين
    1- (حكم الطغاة – حكم الامريكان واليهود) هو مفيش حل ثالث
    2- بنت تضرب وتتعرى قليلة الادب واللى عراها راجل سواء كانت على حق ولا لأ
    3- حد فيكم عنده دليل انها كانت بتبات بره البيت او دليل على سوء سلوكها ولا ترموا المحصنات
    4- الستات نزلت علشان الرجالة بشبناتهم قعد فى البيت مكان الحريم
    5- مرت سنة ومفيش حاجة اتحققت من مطالب الثورة وايه يعنى نصبر كمان عشرة او عشرين سنه
    6- لو اللى بيتظاهر غلطان وقليل الادب يبقى لازم يتقتل او يسحل (قانون جديد )
    7- بيقول رأيه لو الرأى مع الحكومة يبقى مفكر ومستنير وعالم
    8- بيقول رأيه لو الرأى مخالف للحكومة يبقى جاهل ومأجور وخاين وعميل وصاحب تمويل خارجى
    9- هات ايه قرأنية أو حديث بتقول الثورة للرجال فقط
    10- معقول لم يحكم على احد حتى الان فى قضايا الفساد وقتل المتظاهرين من يوم 25 يناير
    11- عادى القضاء لازم ياخد وقته على ما الثورة تموت وكأن من قتلهم كانوا من الفضاء الخارجى
    12- اللى بيهاجم الثوار والمعتصمين حد قريبك او تعرفة اتصاب او اتقتل فى المظاهرات لو ليك حد كنت هتعرف الناس دى بتتظاهر ليه اللى يده فى الماء غير اللى ايده فى النار يا بارد
    عندى مليون نقطه اتكلم فيها لكن بيكفى هذا وأسف على الاطاله

    مع أو ضد التعليق : Thumb up 0 Thumb down 0

    • ويقولون لماذا العرب متخلفون

      ليت القليل منهم يفكر كما تفكر انت على الاقل لستطعنا تطوير ذهونهم المقفله
      ولــيــت كلامك وصل لهم يا اخي
      وليــتهــم يفهموا مش يقرأوا (( مع اني لا اعتقد ذلك ))

      مع أو ضد التعليق : Thumb up 0 Thumb down 0

  55. لا يجوز ان يضرب رجل او امرأة الا بحكم قضائي والجيش مهمته حماية الوطن من اي اعتداء خارجي وليس الاعتداء على الناس والمتظاهرين وهذا الذي حصل اعتبره عار على كل جيش يعامل شعبه بهذه الطريقة واذا كان المصريون قد وجدوا وتيقنوا ان ثورتهم قد سرقت وتضحياتهم قد ضربت عرض الحائط فمن حقهم ان يخرجوا ويتظاهروا رجالا ونساءا لماذا هذه النظرة الدونية للمرأة من من الرجال لم يخرج من المرأة من منكم لم ترضعه امرأة هذه المرأة لها حق وعلى منتقدي خروجها ان يتذكروا ان النساء احرص على شرفها من غيرها وليس كل امرأة تنام خارج بيت اهلها تفعل الفاحشة كما يحاول البعض ان يصورها فهناك الطالبات او الطبيبات او المعلمات اللواتي يدرسن او يتوظفن خارج بلدتهن ويبتن في اقسام او مستشفيات فهل هن غير شريفات كونوا اكثر تعقلا من هذه الافكار

    مع أو ضد التعليق : Thumb up 0 Thumb down 0

  56. شر البليه مايضحك
    فيه مثل مصري يقول ظل راجل ولاظل حيطه
    هاذا ماجنته يديهم

    مع أو ضد التعليق : Thumb up 0 Thumb down 0

  57. الحمدالله على نعمة الامن والامان الا الرئيس المصري حي ولا مات

    مع أو ضد التعليق : Thumb up 0 Thumb down 0

  58. لاحوول ولاقوة الا بالله اين انتم ي جنود وابطال ليبيا تجو وتنقذوا اخوانكم ف كل مكان
    المششكله انتم مو عارفين وش تبون
    لاحول ولا قوة الا بالله

    مع أو ضد التعليق : Thumb up 0 Thumb down 0

  59. حسبي الله ونعم الوكيل
    اين من قال وا معتصماة

    مع أو ضد التعليق : Thumb up 0 Thumb down 0

  60. الف سلامه عليكي يا اشرف فتاه يا بطلة ياريت كل البنات زيك .
    وكل حاقد عميل يقول عليكي كلمه ربنا يعمل فيه وفي بناته كده عشان يبقي يتجر من لسانه ويشوه الاشراف اسياده اللي هو معنوش كرامه ويستاهل يبقي عبد لمبارك ونظامه يستبيحه ويستبيح حرماته زي فرعون تمام .
    استخف بقومه فاطاعوه .
    واخيرا اللهم انصرنا بالحق .
    اللهم ادحر الباطل واقلب عملهم عليهم .

    مع أو ضد التعليق : Thumb up 0 Thumb down 0

  61. اسد علي وفي الحروب نعامة
    هذا حال جميع الجيوش العربية التي نشات على الجبن والهزيمة
    اتمنى ان تنشب حرب اقليمية لنرى عنف جيوشنا العربية ضد الاعداء

    مع أو ضد التعليق : Thumb up 0 Thumb down 0

  62. حمادة الحلوانى

    انتم كلكم كلامكم صح بس نقول كلمة حق
    1- الجيش المصرى مش زى ( السورى ولا الليبى ولا اليمنى ) تمام .
    2- الاعتصام حق مكفول للمواطن ( بس بأدب بدون تخريب أو حرق ) صح .
    3- لما البنات والسيدات الافاضل ينزلو الشارع للاعتصام ودة حقهم مش بنفرق بينهم وبين اى راجل ( بس لية تشتمى وتحدفى حجارة ).
    4- لو فينا ادنى ذرة من العقل نسيب ( حكومة د : الجنزورى تشوف شغلها عشان ألأمن والاقتصاد يرجع البلد تانى ) والميدان موجود .
    5-لما شوية صيع ومساطيل تحرق المجمع العلمى بعراقتة وثرواتة وتاريخة ( دى مش ثورة دا اجهاض وطعن للمصريين فىالصميم ).
    واخيرا إذا كان الخراب إللى مصر فية دة مخطط خارجى أو داخلى ما فيش غير المصرى الاصيل هو إللى بيتحمل العواقب والازمات .
    والحدق يفهم *( أللهم يسر ولا تعسر وأغفر لنا واصلح لنا امورنا انت مولانا فأنصرنا على القوم الكافرين )* آمييييين

    مع أو ضد التعليق : Thumb up 0 Thumb down 0

  63. اول شي يستاهلون المصرين بلد الهشك والبشك لوما طلعو على شور الحاكم كان ماحصل لهم كذا وعاد الله وكبر من طهارة نسائهم من قبل كلهم في شارع الهرم قبل الثوره وبعد الثوره في التحرير عشان كذا ياسعودين اهجدو وقول لكم يالبا ال سعود فديتهم وسبحان الله اللي اعزهم بينما يسقط من حولهم

    مع أو ضد التعليق : Thumb up 0 Thumb down 0

  64. شوفو الصور تبين عورتها

    ههههههههههههههههههههههههههههههه

    مع أو ضد التعليق : Thumb up 0 Thumb down 0

    • ويقولون لماذا العرب متخلفون

      ستر الله على امك واختك وابتك
      حــســبــي الله ونعم الوكيل يا عـــــــرب

      مع أو ضد التعليق : Thumb up 0 Thumb down 0

  65. حد يقلى لو فية بنت محترمة ومتربية هتنام فى خيمة بدون محرم وتعيش فى الشارع كدة مع ناس متعرفهمش الى من خلال الثورة وتقول انها ناشطة او ثاورية اكيد لالالالالالالالالالالالالالالالا مفيش ولا بنت من دول محترمة ولا متربية دول بنات مفيش ليهم حد يلمهم

    مع أو ضد التعليق : Thumb up 0 Thumb down 0

    • ويقولون لماذا العرب متخلفون

      اعتقد بأن الفتاه العربيه المسلمه اين ما وضعتها تبقى على الدين الاسلامي بعفتها وبطهارتها وبأسلامها
      اين ما كانت الفتاه العربيه المسلمه يا محتــرم تبقى محترمه
      يا متربي تبقى في عفتها وطهارتها
      مع العلم بان هناك ثوره ومن المحتمل الموت فيها (( وتذكر معنى الموت )) ارجوك ايها العربي المحترم لا تتحدث عن الفتيات بهذا الشكل
      فقبل ان تحكم على غيرك راجع ملفك الخاص واستر على المسلمات اللاواتي لا تعرفهن ابدا وتقول عنهن هذا الكلام قبل ان ياتي يوم الحشر ويفضح الله عوراتك امام المسلمات جميعا

      مع أو ضد التعليق : Thumb up 0 Thumb down 0

  66. الله مع الثوار ( ربي يحمي جميع المسلمات من الظلم )

    وها قد اتى من يتحدث عن دين الاسلام وهو لا يعلم منه الا القليل
    الى كل من شتم هذه الفتاه وجميع الفتيات اللواتي وقفن معها
    (اعتقد بانكم احد المهاجمين للثوار ) عيب عليكم يا مسلمين بتتكلموا بالدين
    وانتوا عم تشتموا اعراض البنات المسلمين بالله عليكم هذا دينكم
    حسبي الله ونعم الوكيل عليكم اتقوا الله في بناتكم وامهاتكم
    هذه ليست سوى فتاه تطالب بالحريه متلها متل اي انسان واصمتوا
    ولا بالنسبه لكم الفتاه خلص لازم مكانها بالبيت فقط اكاد اقسم على بناتكم ونسائكم وحتى مهاتكم
    حنة النساء زمان كانوا يجاهدوا مع المسلمين ويقفوا معهم وانت جاي تحكي بيت تذكر ان من النساء امك ونصيحه لا شتم المرأة فأمك ايضا امرأة روووووووووووووووووووووح حـــســبــــــــي الـله عــليــكــم
    قاااااااااال (((( يتكلمون عن الدين الاسلامي وهم يشتمون بنات الدين الاسلامي ))))))))))))
    لم ولن تبتعدو كتيرا عن الجاهليه وابقو كما انتم ولن تتقدموا بالعلم ولا بالمعرفه الله واكبر عليكم

    مع أو ضد التعليق : Thumb up 0 Thumb down 0

  67. ويقولون لماذا العرب متخلفون

    حسبي الله على البشر المسلمين
    يدعون الاسلام وهم يشتمون بنات المسلمين
    حتى وان كانت كما تقولون ((( مع العلم انه حرام قول المحصنات )))
    الها رب يحاسبها واحنا هون مش لنشتهما احنا هون لنتكلم ونقول
    حـــــــســبي الله على الظالم بس

    مع أو ضد التعليق : Thumb up 0 Thumb down 0

  68. ويقولون لماذا العرب متخلفون

    حسبي الله على البشر الظالمين
    يدعون الاسلام وهم يشتمون بنات المسلمين
    حتى وان كانت كما تقولون ((( مع العلم انه حرام قول المحصنات )))
    الها رب يحاسبها واحنا هون مش لنشتهما احنا هون لنتكلم ونقول
    حـــــــســبي الله على الظالم بس

    مع أو ضد التعليق : Thumb up 0 Thumb down 0

  69. This is getting a bit more subjective, but I much prefer the Zune Marketplace. The interface is colorful, has more flair, and some cool features like ‘Mixview’ that let you quickly see related albums, songs, or other users related to what you’re listening to. Clicking on one of those will center on that item, and another set of “neighbors” will come into view, allowing you to navigate around exploring by similar artists, songs, or users. Speaking of users, the Zune “Social” is also great fun, letting you find others with shared tastes and becoming friends with them. You then can listen to a playlist created based on an amalgamation of what all your friends are listening to, which is also enjoyable. Those concerned with privacy will be relieved to know you can prevent the public from seeing your personal listening habits if you so choose.

    مع أو ضد التعليق : Thumb up 0 Thumb down 0

  70. محمود عبد السميع

    البنات و الستات في مصر فعلاً عايزين الحرق شوف اللبس اللي لابسينه عامل ازاي لبس فاجرات عايزين الحرق بجاز

    مع أو ضد التعليق : Thumb up 0 Thumb down 1

مع أو ضد التعليق : Thumb up 0 Thumb down 1

اضف رد

لن يتم نشر البريد الإلكتروني . الحقول المطلوبة مشار لها بـ *

*

يمكنك استخدام أكواد HTML والخصائص التالية: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>